Cyprian Norwid – jeden z największych myślicieli i autorytetów moralnych naszych czasów urodził się na Mazowszu 199 lat temu 24 września. Teraz wydaje się, że szczególnie ważna jest dla nas jego myśl społeczno-polityczna. Często w homiliach przywoływał jego słowa św. Jan Paweł II podczas pielgrzymek do Polski, które były narodowymi rekolekcjami. Można powiedzieć, że papież uczył nas czerpania z głębi myśli Norwida i chciał, aby duchowa łączność z nim była powszechnie kontynuowana. Jak jest dziś? Jaka inicjatywa intelektualna zostanie ogłoszona w związku z tym jubileuszem? A może będzie on zupełnie przemilczany, zagłuszony przez wrzawę wokół spraw bieżących?
Pragnę w tych okolicznościach rocznicowych zwrócić uwagę na znaczenie szkolnego czytania dzieł Norwida. Szkolna recepcja jest fundamentem, na którym można budować dalszą zażyłość z tym autorem, tak istotną dla wykształcenia naszego krytycznego myślenia, pokonywania naszych wad narodowych, a także pojmowania spraw ojczyzny w kategorii zbiorowego obowiązku. Apeluję o połączenie sił inteligencji z kręgów: władzy, nauki, oświaty i kultury w celu nadawania właściwej rangi obecności Norwida w kształceniu młodzieży.
dr Wioletta Żórawska
Kliknij tutaj, by wysłuchać nagrania prof. Zbigniewa Sudolskiego „Dramatyczna aktualność Cypriana Norwida”.
Kliknij tutaj, by zobaczyć „Szkolne modele recepcji twórczości Cypriana Norwida do roku 2010” dr Wioletty Żórawskiej